Týdenní pobyt v Havlíčkově Broduc

05.08.2017 12:04

1.den - 29.07.2017 sobota

V sobotu 29. července nám začínal týdenní pobyt v Havlíčkově Brodu se skupinou turistů z KČT Litoměřice. Jedná se o dvě skupiny, „pěší turisté - 16“ a „kolaři - 12“. Každá skupina měla naplánovaný svůj program.

Ze Štětí jsme vyjížděli ráno v 7:20 hod s tím, že do Havlíčkova Brodu dojedeme v 10:00 hod. Ráno jsme odjeli včas, ale na trase z Kolína jsme nabrali trochu zpoždění.

Jediný a celkem dost velký problém, že jsme byli ubytovaný v Domově mládeže Hotelové školy na konci města (ul. Kyjovská). Od nádraží to bylo asi 2 km. Šťastně jsme tento přesun zvládli. Někdo na jeden zátah. Pár nás se zastavilo hospůdce „Řízkovna“, na polévku a jedno pivečko na osvěžení. Proto, že již hned od prvého dne pobytu začali tropické tepla.

Po ubytování jsme se skoro většina vydala na prohlídku města. Naše malá skupinka po obsáhlé informaci od místní obyvatelky, jsme přes park došli do centra, kde jsme si prohlédli nejen památky, ale navštívili jsme muzeum a místní Měšťanský pivovar – Rebel. V pozdním odpoledni jsme se vraceli domů (myslím tím DM), s tím, že si musíme odpočinout na druhý den.

Ušli jsme celkem asi 6 km celkem.

2.den - 30.07.2017 neděle

Druhý den v neděli jsme jeli do Žďáru nad Sázavou. Je tam na vrcholu Zelené hory – 500 m.n.m. umístěno jedno z nejvýznamějšich poutních míst a to kostel sv. Jana Nepomuckého.

Poutní kostel na Zelené hoře je unikátním uměleckým dílem a nepochybně nejosobitějším počinem geniálního českého architekta s italskými předky Jana Blažeje Santiniho-Aichla ve stylu barokní gotiky.

Od nádraží jsme nejdříve došli na náměstí, kde jsme setkali s kolaři a počkali jsme do 9:00 hod na otevření informačního centra. Již od rána bylo velké teplo, ale trasu dlouhou asi 4 km od nádraží až na Zelenou horu , jsme většinou šli ve stínu. Počkali jsme na komentovanou prohlídku a po prohlídce byla svačina s výhledem na zámek. Tam jsme později také došli a měli jsme štěstí, že jsme se mohli účastnit otevřené Baziliky Nanebevzetí Panny Marie a sv. Mikuláše. Tam jsme si poslechli výklad a po prohlídce areálu kolem zámku a baziliky jsme k nádraží odjeli MHD. Menší skupinka turistů vystoupila v Přibyslavi a prošli jsme si toto městečko významné jak Janem Žižkou tak ještě dalšími významnými osobnostmi.

Celkem jsme ušli ve Žďáru n/S asi 5 km a k tomu 4 km v Hav.Brodě k nádraží a zpět.

3.den - 31.07.2017 pondělí

Třetí den 31. července a to bylo pondělí. Většina památek je zavřená a tak jsme se ráno vydali na trasu  kolem Havlíčkobrodských rybníků.

Od DM jsme sešli dolu do parku a začali jsme u rybníka Rantejch. Pokračovali jsme po ZTZ kolem městského koupaliště. Za rybníkem Cihlář jsme trochu odbočili k místu, kde připravovali sklářskou pec. Chvilku jsme je tam zpovídali a pak se naše kroky vrátily zpět na ZTZ. Většina rybníků je chovná a v těchto tropických dnech jsme mohli mnoho kaprů pozorovat u hladiny. Taktéž je na nich plno kachen. Ale i přesto někteří místní je využívají ke koupání. Což nakonec i někteří naši turisté využili také k vykoupání.

Dále jsme procházeli většinou ve stínu stromů kolem dalších rybníků. Byly to Hajdovec, Pfaffendorfský, Zádušní a Štičí, až do obce Knyk. Ten má také rybník – Knycký. Při hledání BUS zastávky, kde by odjely některé turistky, jsme trochu zakufrovali a tak jsme do obce Rozňák, šli trochu obloukem.

Pod obcí Rozňák jsme udělali pauzu a také se trochu osvěžili v rybníčku. Mezi rybníky Drátovec II a Drátovec I, jsme si udělali malou odbočku k Pelestrovské studánce. Doplnily jsme si vodu do svých nádob. Potom jsme již pokračovali až do Havlíčkova Brodu do Pivovovaru na zasloužené pivo.

Celkem jsme ušli asi 20 km.

4.den - 1.8.2017 úterý

Na úterý byla předpověď počasí, že bude tropický den a tropická noc. Tak jsme se dohodli, že uděláme krátký výlet a odpoledne strávíme na koupališti. Navíc do plánování pěších vstoupil s alternativním výletem Ivan J. Což na pohodě nepřidalo a mnoho turistek bylo na vážkách kam jít.

Ráno jsme dojeli vlakem do Ledče nad Sázavou kde je hezký asi 3 roky teprve otevřený hrad. Vystoupili jsme na zastávce Ledeč-horní. Zašli jsme se podívat na vilu Brožovka a na Thunovský letohrádek.

Pak jsme čekali na prohlídku. Vnitřní historická část nic moc, ale zase jsme u toho, že na památky nejsou peníze.

Po prohlídce jsme zašli dolu do městečka a před odjezdem jsem se alespoň já vykoupal v Sázavě. Po příjezdu do Havlíčkova Brodu jsme šli na celé odpoledne na koupaliště.

Ušli jsme 6,5 km.

5.den - 2.8.2017 středa

Velké vedra a trochu již únava způsobily, že jsme ve středu na trasu, Termesivy-Pohled- Poutní kaple sv. Anny, se vydali jen v počtu čtyř turistů.

Nejdříve jsme sešli k Sázavě a před přechodem přes řeku jsme se vydali vlevo po ČTZ do obce Termesivy. Počasí nám přálo, protože při ranní chůzi otevřenou krajinou bylo trochu pod mrakem.

Blížili jsme se k obci Pohled a zajímavé je, že v blízkosti místní oblasti „Houbová stráň“ jsme potkali houbaře s plným košíkem hřibů. Po přechodu Sázavy, po lávce, kde je brod pro auta jsme dorazili po 6 km do obce Pohled. Nejdříve jsme se vydali ulici Zahradní k lipové aleji a ke kapličce sv. Anny. Po prohlídce poutního místa, jsme posvačili. Zjistili jsme, že léčivý pramen je vyschlý a kaple byla zavřená. Dolu do obce jsme šli lesní cestou kolem vrcholu Kalvárie.

V Pohledu jsme si prohlédli zámek a okolí. Věrka s Alenou ještě vyrazily na krátkou odbočku ke smírčímu kamenu, a já s Pepou jsme se vydali k vlakovému nádraží. Domů jsme odjížděli společně.

Na této trase jsme ušli i cestou z nádraží celkem 11 km

6.den - 3.8.2017 čtvrtek

Na čtvrtek jsem měl původně naplánovanou trasu do Okrouhlice. Je tam zámek, ale ve špatném stavu a také rodný dům Jana Zrzavého. Po informaci od Věry Budinské, o současném stavu Okrouhlice, jsme se dohodli na trase údolím Doubravky do obce Chotěboř.

Ráno jsme dojeli do vlakové zastávky Bílek a vydali jsme se po ČTZ krásným kaňonem kolem říčky Doubravka. Je pravda, že trasa to nebyla jen procházková. Museli jsme procházet kamenitým terénem, ale krása okolí nám vše vynahradila. Po příchodu do Chotěboře jsme zašli na oběd. Já jsem ještě zašel k zámku a k nádraží jsme došli pěšky.

Celá trasa měřila asi 14,5 km

7.den - 4.8.2017 pátek

Poslední den mého pobytu v Havlíčkově Brodě jsem se vydal na krátký dopolední výlet do Svatého Kříže a Petrkova.

Odkaz na Info : Informace Petrkov

Do BUS zastávky Svatý Kříž,roz. jsem jel v 8:00 hod a za 11 minut jsem byl na místě. Prošel jsem si obě obce a v Petrkově jsem došel až k zámku a památné lípě. Pak jsem se vrátil na naučnou stezku a vydal se směrem k Havlíčkovu Brodu.

Jelikož oproti předešlým dnům se zhoršilo počasí a začalo pršet, nešel jsem stalé po NS, ale i po cyklostezce a místní silničce. Po trase bylo zase několik rybníků, kterými je tato krajina plná.

Na této trase jsem ušel 11 km a po odpočinku v DM jsme se zabalili a kvůli zpožděným rychlíkům z Brna, jsme do Kolína dojeli osobním vlakem a pak domů pokračovali rychlíkem.