Týdení pobyt v obci Terchová

15.06.2014 22:14

Terchová          7.června – 14. června

1 den - sobota  07.06.

Již vloni jsme chtěli s manželkou se vydat na týdenní pobyt na Slovensku v obci Terchová. Jenže pro nízký počet zájemců, se to nekonalo.

Tak jsme se přihlásili letos a s námi i kamarádka Drahuška.

Vyjížděli jsme z Litoměřic od Sokolovny ráno 7. Června v 6:00 hod. Jenže hned na začátku nás čekal zádrhel. Autobus, který nás měl dopravit do Terchové se porouchal, a tak přepravce musel sehnat náhradní, který se po naší přepravě na Slovensko, vrátil domů.

Cesta byl dobrá. Vyjížděli jsme s asi 15 min zpožděním a postupně jsme nabírali různé skupinky turistů po trase. Hlavní největší skupina byla v Čelákovicích.

V Olomouci jsme měli přestávku na oběd. Do Terchové jsme dojeli asi po 9 hodinách. Ubytovali jsme se u pana Jána Ďurka v penzionu Malá Fatra. Adresa: Terchová ul. Družstevná č. 176, mobil č. 0903 522 389.  Web adresa :  https://www.penzionmalafatra.sk/E-mail : jandurko@nextra.sk

Pravidelně v 18:00 hod byla vždy večeře a snídaně byla vždy v 8:00 hod.

Hned v sobotu jsme se vydali z penzionu na nedalekou vyvýšeninu, kam vede křížová cesta. Z vrcholu je krásný výhled na obec Terchová.

2 den – neděle 08.06.

Ráno po snídani jsme se vydali ve skupince Jaruška K. se sestrou Helenkou, Jitka S. spolu s Bohoušem B., Drahuška Š.,  Miloš L., Jiřinka N.  a já, na přechod Sokolího hřebenu ( 1050 m n. m.),  z Terchové kolem křížové cesty po ŽTZ a pak z vrcholu dolu do Starý Dvůr. Do Terchové jsme odjížděli místním autobusem.

3 den – pondělí 09.06.

Na tento den jsme vyjeli většina celé skupiny na Jánošíkové Diery. Jedná se o rokle s přítoky Hlbokého potoka, kde je mnoho vodopádů a peřejí. Většina a také Jiřinka šli po MTZ Dolné Diery, které nejsou moc náročné. My ostatní jsme se vydali přes Horní a Nové Diery . Sešli jsme v obci Štefanova, a domů jsme odjížděli společně.

4 den – úterý 10.06.

V úterý jsme chtěli vyjet lanovkou z Vrátné na vrchol, ale hned od rána měli porouchanou lanovku. Tak jsme se prošli k historickému hřbitovu, kde jsou tabulky s těmi, co zde v okolí nešťastně zahynuli. Pak jsme se vrátili a vydali se směrem na Grůň (989 m n. m.) po ŽTZ. Většina se vracela stejnou cestou zpět jen naše malá skupinka šla po MTZ sice chvilku souběžně a pak jsme uhnuli doprava a došli jsme na Starý Dvůr. V autobuse jsme se cestou domu sešli s ostatními. Po večeři jsme měli prezentaci výroby korbáčiků. Přijela paní z obce Zázrivá.

5 den – středa 11.06.

Ve středu konečně přijel náš autobus a to chvilku pře 8:00 hod a tak jsme s ním po snídani vyjeli na prohlídku dvou jeskyň. Ta první byla Važecká jeskyně. Je v obci Vážec. Tam jsou krápníky a kdysi tam pobývali medvědi. Nachází se v údolí Bílého Váhu ve výšce 748 m n. m. Je 400 m dlouhá  a  s průměrnou teplotou 7,1 °C a vlhkostí 94 %.

Druhá jeskyně je Dobšinská Ledová jeskyně. Jeskyně je na vrchu Duča  nedaleko hornického městečka Dobšina.  Vchod do jeskyně, který leží ve výšce 968 m n. m Je to největší zaledněná jeskyně na Slovensku. Má tvar kapsové dutiny široké 180 m a hluboké 70 m s jediným otvorem na povrch. Ochlazuje se v zimě na teplotu 0 až -4 stupně C.

Trasa byla až do Dobšiny kolem Vysokých Tater dlouhá asi 170 km. Tak si myslím, že to byla zbytečně dlouhá trasa autobusem.

6 den – čtvrtek 12.06.

V tento den jsme chtěli znova absolvovat lanovku z Vrátné nahoru na Snilovské sedlo. Nahoru jsme vyjeli, ale tam byla hrozná mlha. Jenom jsme došli na Velký Kriváň (1709 m n. m.) a pak na Chleb (1647 m n. m.). Ostatní šli na chatu pod Chlebom. Mi jsme byli totálně provlhlí ( 100 % vlhkost). Tak jsme po absolvování těch dvou vrcholu sjeli lanovkou dolů. Sice nahoře bylo kolem obou vrcholů mnoho krásných kytiček, ale to počasí! Od Lanovky jsme se vydali pěšky do Terchové. Většinou jsme šli po silnici a ušli jsme něco přes 6 km.

Večer nám přivezli objednané sýrové výrobky, ale většina měla ceny jiné, a tak mnoho lidí bylo rozladěno.

7 den – pátek 13.06.

Na pátek jsem naplánoval oddychovou trasu s ostatními ze skupiny. Jiřinka se rozhodla pro prohlídku obce Terchová. Nás odvezl autobus do obce Šípková a dolů do Terchové jsme šli po NS Jánošíkovým chotárom. Šli jsme kolem rodiště Jánošíka a po hřebeni jsme sešli do obce Terchová. Asi 7 km. Odpoledne jsme prošli obec a prohlédli si muzeum.

8 den – sobota 14.06.

Den odjezdu. Odjížděli jsme v 8:45 hod s tím, že budeme mít zastávku v Poličce. Prý to tak musí být. Na křižovatku U Grobiána jsme dojeli asi v 19:00 hod.

Z Á V Ě R:

Krajina Malé Fatry je velmi krásná. Hned bych se tam vrátil proto, že jsem mnoho v okolí nestihl absolvovat. Pohostinnost majitele penzionu dobrá (ale s poznámkou u Jitky S., kdy jim nevyšel vstříc i když mohl!). Jídlo dostatečné. Já musím s politováním konstatovat, že jsem přibral 1,5 kg. Vztahy v celé skupině velmi rozhárané.

Odkaz na fotogalerii: => viz fotogalerie ostatní