Krajem jižní Moravy z Ivančic

20.05.2019 21:37

Text Jana Wünschová :

Den první - Ranní vstávání a odjezd směrem k cíli našeho šestidenního pobytu do Ivančic, rodného města V. Menšíka a A. Muchy. První zastavení je poblíž obce Hlína u Menšíkovy rozhledny. Vyhlédneme z ochozu z 20m výšky do okolí a objevuje se nám mj. panorama Pálavy, kde budeme pobývat již za měsíc. Dále se zastavujeme v Dolní Kounici. Navštěvujeme zdejší bývalý klášter Rosa Coeli z dvanáctého století. Paní průvodkyně nám přiblíží pro klášter zajímavou pikantní historii, pak se přesouváme k jedné z nejstarších synagog u nás, která sloužila od r. 1656 až do druhé svět. války svému účelu. I zde nám paní průvodkyně velmi poutavě přiblíží nejen osud židů kteří zde žili, ale i osud synagogy. Pak odjíždíme do města Moravský Krumlov. Zastavujeme u poutní kaple sv. Floriána a scházíme do města. Turistická značka nás navádí přímo na náměstí, kterým procházíme až k zámeckému anglickému parku a dostáváme se k bohužel omšelému zámku, kde byla dlouhá léta umístěna Slovanská epopej A. Muchy. Pak nás již jen čeká dojezd do Ivančic, ubytování, večeře a odpočinek, nebo pro někoho ještě procházka městečkem

Den druhý - má být tzv. „odpočinkový“. Odjíždíme místním motoráčem do Brna, kde nás čeká objednaná prohlídka světoznámé funkcionalistické vily Tugendhat. Celé dopoledne máme na to, abychom si město užili a je na každém, jak s volnem naloží. Sídlo moravských markrabat, gotický hrad Špilberk, si nenechává ujít snad nikdo. Stejně tak katedrálu sv. Petra a Pavla na Petrově, procházku Zelným trhem, nám. Svobody, procházíme se kolem skvostných kostelů, historických domů, zajímavých kašen. Město nám toho tolik nabízí, že odpočinku se nakonec každý vzdává. Perlou dne je návštěva vily Tugendhat, kterou nás průvodci provázejí od sklepení do druhého poschodí a poodhalují historii vily. Pak usedáme znaveni dojmy do vláčku a odjíždíme zpět do našeho přechodného domova. Po osprchování, asi zázračnou vodou, se mnozí ještě vydávají do podvečerních Ivančic a každý si volí, co ho láká. Někoho hospůdky, vinotéky či prohlídka městečka.

Den třetí – vstáváme do zachmuřeného dne, jemně prší a my vyjíždíme do obce Slup, která se pyšní unikátní technickou památkou vodního velkomlýna ze 16. stol. se čtyřmi funkčními vodními koly. Po prohlídce s obdivuhodně vědomostmi nabité průvodkyni, odjíždíme do obce Šatov, kde přicházíme k malovanému vinnému sklípku, který je vyzdoben malovanými plastikami. Říši mořských pannen, alpských krajinek či trpaslíků vymaloval jednoruký M. Apeltauer a věnoval výmalbě celý svůj život. Po těchto dojmech odjíždíme do královského města Znojmo, kde máme rozchod a je opět je na každém, čemu se bude věnovat. Provází náš již jasná obloha a slunce nás začíná objímat svými paprsky. Město na nás dělá úžasný dojem, hrad, kostel sv. Mikuláše a hlavně pak rotunda sv. Kateřiny z 11. stol, která je uzavřena pro dnešní vysokou vlhkost. A také úžasné výhledy na řeku Dyji a celé město. Náplň dne je vyčerpána, odjíždíme opět „domů“ a nezmaři jdou opět do podvečerního městečka na procházku..

Den čtvrtý - vydáváme se za hranice Česka, do rakouského Retzu. Hodinová přestávka stačí k prohlídce hstorického města a někteří ještě stíhají vyhlídku z radniční věže. Poté odjíždíme ke startu původně jedenáctikilometrové procházce panenskou přírodou národním parkem Podyjí, které bylo do r. 1989 uzavřené. Klesáme kaňonem kolem pevnosti Kaya k řece Dyji. Údolí je jedinečné (začíná v Česku), jelikož většina obdobných míst je přetvořena výstavbou přehrad apod. Meandry řeky lemují vysoké útvary skal, někteří mají štěstí a vidí nad skálami kroužící orly, stráně hory Umlaufbergu jsou porostlé medvědím česnekem a místy nezapomenutelná kvetoucí luka. Děláme si přestávku na tzv. snídani (oběd?) v trávě. Po několika km obcházíme hrad Hardegg a přes řeku přecházíme opět na české území a kolem zachovalých hraničních zátarasů docházíme prodlouženou trasou o 4 kilometry opět k našemu busu v Čížově.

Den pátý - za pěkného počasí odjíždíme do Oslavan, prohlížíme si areál zámku s upraveným parkem a odjíždíme k národní přírodní rezervaci Mohelenská hadcová step. Procházíme unikátní stepní loukou s výhledy do hlubokého údolí k vodní nádrži Mohelno řeky Jizery a na elektrárnu Dukovany. Poté máme dvouhodinovou plavbu lodí romantickými zákoutími Dalešické přehrady. Následně posedíme ve zdejším pivovaře známého z filmu Postřižiny, kde ochutnáváme mj. nabídku jídel z chřestu. Pak se již jen cestou domů zastavujeme u empírové rozhledny Babylon s malovaným stropem. Ještě zastavujme u románského kostela sv. Petra a Pavla z konce 11. stol. v Řeznovicích, který je nejvýznamnější stavbou tohoto druhu u nás. Jako bonus nám zpívá zdejší farář chorál z 11.stol. Pak již jen Ivančice a máme čas na návštěvu Chřestových slavností, procházku městečkem kolem rodného domu V. Menšíka, musea, hradeb a školy V. Menšíka, někteří jdeme na nedalekou rozhlednu Révu A. Muchy.

Den šestý - poslední. Loučíme se s ochotnými a šikovnými kuchařkami, s přívětivým přechodným domovem, sedáme opět do autobusu a odjíéždíme domů. Cestou ještě navštěvujeme obec Kralice. Paní průvodkyně nám zasvěceně vypráví zajímavou historii nejen o Bibli kralické v místním kostelíku sv. Martina a odcházíme kolem zříceniny tvrze k Památníku Bible, kde jsou umístěny úplné skvosty knih ze šestnáctého století. Jsme uchváceni krásou zachovalých 500 let starých knih a stejně tak technikou jejich tisku, který nám paní průvodkyně i předvedla. Poté odjíždíme do Náměšti nad Oslavou, kde jdeme na prohlídku renesančního zámku s ohromnými a vzácnými gobelíny., který se tyčí nad údolím Oslavy.Prohlížíme  si ještě kamenný barokní most a odjíždíme směr Štětí a Litoměřice. Poslední naše „zastavení“ cestou je ještě na dálnici, ale není dlouhé a tak nad očekávání přijíždíme domů kolem páté hodiny.

Cestování po jižní Moravě nám umožnilo poznat kraj, který nabízí čistou přírodu bez průmyslu. Navštívili jsme historické, technické i sakrární památky tohoto malebného kraje. Brno plné památek a lidí, tiché a milé Znojmo, malé i větší upravené obce, step, přehradu, známý pivovárek, rozhledny.
Dojmů bylo mnoho a tak všem účastníkům přinášíme tento přehled. Pokud se výlet líbil a zaujal, jsme rádi, neboť byl z těchto důvodů připraven. Pro ty spokojené – za rok na shledanou zase v jiných koutech naší malebné a krásné země. Všem děkujeme za vzorné dodržování času a i tím za bezproblémový průběh výletu.

Dolní Kounice

informace

21.05.2019 12:13
Dolní Kounice jsou město v okrese Brno-venkov v Jihomoravském kraji. Rozkládají se na řece Jihlavě, na okraji Bobravské vrchoviny, 25 km jihozápadně od Brna. Jsou známé svými křesťanskými a židovskými památkami a pěstováním vína a ovocných plodů. Žije zde 2453 obyvatel. Jméno Kúnice předpokládá...

Kaple sv.Floriana

info kaple sv.Florian

21.05.2019 12:16
Kaple je postavena ve slohu klasicizujícího baroka, její stavba byla prováděna mezi lety 1695 až 1697. Je postavena na čtvercovém půdorysu, má dvě poschodí a čtyři rohové věže. Stavbu kdysi doplňovala také vysoká střední věž. Jméno stavitele není známo. Na hlavním oltáři je Gutweinův obraz sv....

Ivančice

Info Ivančice

21.05.2019 12:18
Město leží na 49°6´ severní šířky, 34°2´východní délky, převážně na levém břehu řeky Jihlavy, v údolí 209 m n.m. nad mořem a je ze tří stran obklopeno kopci – na východě Sv. Jakub (355 m n.m.), jihovýchodě Réna (310 m n.m.) a na severu bezejmenný vrch za cihelnou (250 m n.m.) Stékají se zde tři z...

Brno-Špilberk

Info-Špilberk

21.05.2019 13:17
Hrad Špilberk  byl postaven byl ve 13. století králem Přemyslem Otakarem II. z dynastie Přemyslovců. Ve 14. století sloužil jako sídlo moravských vojenských velitelů. V průběhu staletí se význam a úloha Špilberku podstatně měnily. Z předního královského hradu a sídla moravských markrabat...

obec Slup

Vodní mlýn Slup

21.05.2019 13:20
Vodní mlýn ve Slupi Pozoruhodná renesanční stavba velkomlýna se čtyřmi funkčními vodními koly a mlýnským náhonem. V roce 2009 zde byla otevřena nová expozice Vývoj mlynářství, za kterou Technické muzeum v Brně získalo 1. místo v soutěži Gloria musaealis. Těžiště prohlídky spočívá ve...

Šatov

Malovaný sklípek Šatov

21.05.2019 13:24
Šatov, vinné sklepy a sklepní uličky Nejstarší dochovanou stavbou v Šatově je původně gotický kostel sv. Martina s kaplí Božího hrobu. Obec je známým vinařským centrem znojemské vinařské podoblasti a sídlí tu společnost Znovín Znojmo, jeden z nejznámějších producentů vín na Znojemsku. Zvláštní...

Rakousko-Dyje

Info NP Podyjí

21.05.2019 13:40
Národní park Podyjí  je chráněné území o rozloze 63 km2 založené v roce 1991 za účelem ochrany výjimečně zachovalého říčního údolí v bohatě zalesněné krajině jihozápadní Moravy. Na rakouské straně na něj navazuje Nationalpark Thayatal, se kterým vytváří přeshraniční bilaterální chráněné...

Mohelno

Mohelenská hadcová step

21.05.2019 13:46
Mohelenská hadcová step  patří k nejznámějším stepím na území České republiky. Je unikátní svou flórou a faunou, které jsou kromě geografické polohy a klimatických poměrů ovlivněny i substrátem, kterým je silně bazický hadec. Bylo zde popsáno kolem 60 nových druhů rostlin a živočichů....

Oslavany

zámek Oslavany

21.05.2019 13:49
Osídlení městského území je archeology datováno už od neolitu. První písemná zmínka o Oslavanech pochází z roku 1104. V roce 1225 zde moravská markraběnka Heilwida založila nejstarší ženský klášter na Moravě.   Oslavany  byly původně zemědělskou a vinařskou obcí. V letech...